O oră de programare din cadrul Proiectului European EURO INFORMATICA
Sâmbătă 18.03.2017, am fost într-o vizită de lucru la Președintele Euro Education Federation, domnul Ionescu Marius. Domnia sa este programator la o firmă din București. Vizita a avut loc la Școala Gimnazială „I.H.Rădulescu” din Sectorul 1, unde predă în fiecare sâmbătă ore gratuite de informatică adolescenților între 7 și 14 ani.
Cursurile fac parte din amplul proiect european inițiat de domnul Marius Ionescu EUROINFORMATICA, inceput cu mai bine de 5 ani în urmă.
Proiectul opțional Euro Informatica destinat tehnologiei informației și a comunicațiilor prin formarea și dezvoltarea resurselor umane în domeniul tehnologiei de programare poate fi găsit la
FACEBOOK PAGE
https://www.facebook.com/euroinformatica.eu
WEBSITE:
http://www.euroinformatica.ro/
Mă așteptam să fie aproape terminată activitatea, la ora la care am ajuns eu. Spre surpriza mea, au venit foarte mulți copii în prima serie, care încă nu se încheiase, și soseau seria a doua care deja nu mai aveau loc la calculatoare din cauza numărului mare de elevi. Așa încât am avut plăcerea să asist fără a părea că asta fac, la o oră de curs a domnului Marius Ionescu.
Ceea ce m-a impresionat în primul rând a fost ordinea și disciplina. Elevii aveau fiecare stația lui de lucru și se ocupau cu tema zilei : limbajul C – structuri și array-uri. Pe laptopul domnului profesor erau afișate prin retroproiector liniile de cod, scrise in Visual Studio, selectate, ce trebuiau applicate și exersate astăzi.
Elevii aveau pe mese caiete cu teorie deschise la lecția zilei, pixuri pentru notițe și încercau să aplice teoria învățată în practică, lucru care pentru ei este încă destul de dificil.
Liniștea era deseori întreruptă de câte un elev care apela : „Domnu, cred că am o eroare. Puteți să mă ajutați?”. Domnul profesor se ducea la fiecare elev în parte, indiferent de cei ce îl apelau și verifica pe rând cele făcute, corecta, întreba cum au procedat, repeta ci ei denumirile dificile, și în felul acesta indirect toți elevii memorau termenii învățați în acea zi.
Un alt aspect care mi-a placut foarte mult a fost spiritul de colaborare si lucru în echipă constatat. Dacă un coleg nu se descurca, cel de lângă el , sau un altul venea, ii explica, îi exemplifica și doar după ce colegul înțelegea, revenea la stația lui de lucru.
Elevii cursurilor domnului profesor Ionescu au diferite grade de la debutanți la avansați, astfel că ei lucrează Paint, Word, Excel, HTML, C, 3DSMax, și fiecare primește îndrumările pentru programul în care lucrează.
MSPaint
Lucrul în MSPaint face parte din modulul a) Pentru începători: curs de bază în utilizarea calculatorului, sistemul de operare și Internet (WordPad, , panoul de control, ferestre, browsere, internet);
MS Word
Lucrul în MS Word face parte din modulul b) Pentru mediul de lucru: utilizarea aplicatiilor de birotică (Word, Excel, PowerPoint, Access), utilizarea Internetului, și rețele sociale.
MS Excel
Lucrul în MS Excel face parte din modulul b) Pentru mediul de lucru: utilizarea aplicatiilor de birotică (Word, Excel, PowerPoint, Access), utilizarea Internetului, și rețele sociale.
HTML
Lucrul în limbajul de programare HTML face parte din modulul b) Mediul de lucru – crearea de pagini web folosind limbaje: HTML, CSS, JS, XML, lucrul cu aplicatii si medii de procesare grafică / video / audio;
Limbaj C
Lucrul in Limbajul de programare C face parte din Modulul c) limbaje avansate de programare: C / C + +, C #, PHP, JAVA, VB, DirectX / OpenGL, ASP, JSP, JS / jQuery, Perl
Sunt și elevi care sunt mai apropiați de domnul profesor și își permit să se joace cu el facându-i mici farse, ca de pilda : „Domnu’ nu mi s-a salvat nimic./Și ai pierdut tot?/ Da.” Sau ”Domnu’, nu mi se mai deschide ce am lucrat, uitați e totul blanc”. Domnul profesor se face că îi ia în serios, se implică în jocul lor și în final se descopere farsa spre amuzamentul general.
La final, elevii salvează lucrările în folderele lor deja create, pentru a avea o evidență clară a celor învățate. De asemenea iși copiază pe stickuri documentele lucrate pentru a exersa și acasă.
Lecția se termină după recapitulare și salvarea lucrărilor fără teme acasă, deoarece domnul profesor știe că elevii lui vor exersa și vor veni cu noi teme lucrate data viitoare.